La primera vegada que al Setmanari Montbui es va citar la idea o el desig que els terrenys o si més no una part del que havia estat l’estació del tren es convertissin en parc municipal va ser el 5 de gener de 1957 (núm. 648), en una entrevista a l’alcalde d’aleshores Joan Riba Guixà. El Sr. Riba afirmava que al poble de Caldes i a ell li agradaria molt que als terrenys de l’estació s’hi fes un parc municipal.
El 5 d’octubre de 1957 (núm. 686) un article anònim afirma que els terrenys de l’antiga estació són una mena de terra de ningú sense ús i amb vies mortes semienterrades. Actualment només serveix per acollir als firaires per la Festa Major, però deixa caure que el desig dels calderins és que aquell lloc sigui un dia parc municipal.
El 10 de desembre de 1960 (núm. 842) es fa ressò d’un moviment de terres al carrer “Espartero”. Les terres extretes es varen destinar a omplir un gran forat que hi ha als terrenys de l’antiga estació. Deixa caure la il·lusió col·lectiva que aquella gran explanada esdevingui un dia parc municipal.
L’11 d’octubre de 1969 (núm. 1274) el Setmanari publica un extracte d’una sessió plenària (alcaldia de Ramon Sagalés Torras) en ell es publica que la Direcció General de Patrimoni de l’Estat havia acordat que els terrenys de l’antiga estació s’utilitzessin d’aquesta manera: illa de cases núm. 1 pel servei de correus, telègrafs, telèfons i centre d’ensenyament. L’illa de cases núm. 2 per mercat. L’illa de cases núm. 3 seria zona verda o parc públic.
El 2 de gener de 1971 (núm.1333) es publica l’extracte d’un ple (alcaldia Ramon Sagalés) on es verifica que la Delegació d’Hisenda demana la identificació de les finques de l’antiga estació que s’han sol·licitat per ser destinades a mercat i zona verda.
El 5 d’octubre de 1974 (núm. 1510) publica una entrevista de Lluís Vieto a l’alcalde Genís Pujol. L’alcalde afirma que s’està intentant que el Ministeri d’Hisenda cedeixi els terrenys de l’antiga estació per fer-hi un mercat.
El Montbui del 11 d’octubre de 1975 (núm. 1556) inclou una foto interessant que mostra 12 autocars aparcats a l’actual Parc de l’Estació.
La primera vegada que sembla que es posi fil a l’agulla de debò és el dia 6 de març de 1976 (núm. 1574) en un format d’entrevista a l’alcalde Genís Pujol i alguns regidors. En ella es parla de la compra dels terrenys de l’antiga estació propietat de l’Estat. L’Estat va posar els terrenys a subhasta per la quantitat de set milions. Tot i que anys enrera els havia ofert per 2 milions de pessetes. Es lamenta l’ocasió perduda.
(fins aquí les citacions més o menys directes que cronològicament s’han fet al Setmanari Montbui sobre al parc de l’estació.
I a partir del 13 de novembre de 1976 (Montbui núm. 1603), es comença a parlar de la comissió pro parc “Volem un parc a l’Estació”.
Octaveta de presentació de la campanya “L’Estació ha de ser un Parc!.
Es presenten com “un grup de gent de Caldes, preocupats per la realitat que ens envolta, amb ganes d’intervenir-hi constructivament”. El funcionament de la “Comissió Pro-Parc és obert i assembleari. Proposen el Parc a l’Estació com una bona idea per començar a moure’ns i participar.
La proposta del pla a seguir és: període d’un any, organització d’activitats participatives als terrenys del parc, elaboració de projectes de disseny del parc, exposició de les maquetes dels projectes, i votació popular per triar el projecte guanyador. Posteriorment es demanarà la col·laboració de l’Ajuntament per aconseguir la construcció i finançament.
I acaben dient: “Sigui quina sigui la resposta de l’Ajuntament, caldrà tirar el parc endavant, i estem disposats a tot per aconseguir-ho”. “Som-hi doncs, el Parc és nostre!”.
La Comissió Pro-Parc va seguir l’estratègia anunciada. Es van realitzar festes i espectacles als terrenys del Parc, es van presentar les maquetes corresponents als projectes i es va realitzar la votació popular, tal i com ens indiquen les fotografies. Van col·laborar partits polítics i l’Associació Cultural.
Finalment es va presentar a l’Ajuntament el projecte guanyador i se li va sol·licitar que iniciés els tràmits per aconseguir el finançament necessari. I tal i com informa el Montbui del 15 de gener de 1977, la Diputació va concedir a l’Ajuntament 6 milions de pessetes dels quals el 90% a fons perdut i el 10% restant a retornar en 10 anys i sense interessos.
La mobilització popular ho havia aconseguit: l’Estació serà un Parc!
Plana en construcció: Podeu col·laborar-hi aportant fotografies, documents, àudios, vídeos, proposant modificacions al text, descobrint algun error …
Aquest espai web és obert i estarem encantats d’incorporar-hi tota la informació sobre aquestes lluites que vulgueu aportar-hi.
Poseu-vos en contacte amb