No saltar la riera a Caldes de Montbui ha estat una reclamació molt sentida des de l’elaboració del POUM (Pla General d’Ordenació Urbanística). Aquest va ser un procés llarg i dur: inicialment es saltava la Riera, convertint tota la zona agrícola de les les Cremades en sòl urbà, i també es saltava la carretera C-59 amb noves urbanitzacions al Camps de Golf i a Can Camp. La lluita contra aquest procés especulatiu l’encapçala el Grup de Debat, que aconsegueix reunir més de 3.500 signatures a favor de que no se salti la Riera ni la Carretera en el POUM.
I posteriorment apareix també l’amenaça de convertir la Torre Marimon en un espai tancat d’ús zoològic, amb la construcció dels equipaments que comporta.
Davant d’una situació tan crítica, s’arriba al màxim compromís possible que pugui ser acceptat per tots els grups. No se salta la Riera ni la Carretera, tal i com demanava la pressió popular, i es retira l’ús zoològic de Torre Marimon.
Però no es pot evitar la imposició de dos punts: L’ampliació de 700 habitatges a la urbanització de Can Valls i una “Zona de Reserva Balneària E9” de 7,5 Ha a les Cremades, adjacent al Parc de Can Rius.
Per intentar evitar processos especulatius, s’aconsegueix que el possible equipament balneari a desenvolupar serà de titularitat pública, i a més tindrà un sostre edificatiu d’11.500 m2, força reduit tenint en compteque es tracta d’una parcel·la de 75.000 m2.
Fruit d’aquest consens tots els grups voten afirmativament el Pla el 2003, excepte ERC que s’absté per demostrar la seva oposició frontal a la zona balneària E9 i a l’augment de Can Valls. I El PP vota en contra al no estar d’acord amb l’esperit del Pla.
Però sorprenentment el 2016 és un alcalde de ERC (Jordi Solé) el qui presenta el projecte de “Ciutat Balneària” triplicant l’edificabilitat a la zona E9 i introduint diversos vials d’accés que uneixen la carretera de Sentmenat i la de Sant Feliu a través de les Cremades.
I uns anys després és un altre alcalde de ERC (Isidre Pineda) en un ple telemàtic en plena pandèmia el 29 de desembre de 2020, el qui presenta una modificació del Pla que pretén canviar a la zona E9 la iniciativa de pública a privada, construir un aparcament de més de 400 places i una àrea d’autocaravanes amb llum, aigua i accessos, en sòl no urbanitzable. Els ciutadans que s’hi oposen s’organitzen en el grup “No al salt de la riera”.
L’any 2016 l’Ajuntament (Jordi Solé, ERC) intenta modificar el Pla General aprovat per ampli consens el 2006, per permetre la construcció d’un complex turístic-hoteler que gairebé duplica la superfície edificable prevista en el Pla General, i que a més inclou uns nous eixos de comunicació, amb dues noves rotondes, que trossegen greument l’espai agrícola de les Cremades i recorden sospitosament els mapes del “Salt de la Riera” proposat deu anys abans per l’alcalde Bonora. El complex estaria, gestionat per una empresa privada a partir d’una concessió municipal.
Mentrestant un grup de vilatans fermament contraris crea el grup “Vila Termal”, en oposició a la “Ciutat Balneària” de la que parla el projecte. S’hi integren membres de l’antic Grup de Debat i gent jove.
Per sort la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat no accepta la modificació i declara “que s’ha de mantenir el Pla actual per adequar-se als criteris de desenvolupament urbanístic sostenible”.
Després d’aquesta negativa, l’alcalde Jordi Solé declara que cal replantejar tot el projecte. L’Ajuntament munta aleshores un “procés participatiu” per dissenyar un nou projecte consistent en l'”ampliació del Parc de Can Rius” que ocuparia 2,5 Ha de les 7,5 Ha de la zona balneària E9 i on l’alcalde Jordi Solé es compromet a què no s’hi facin hotels.
Finalment aquest segon projecte es desestima, degut a la falta d’aigua termal suficient i als elevats costos que comportaria.
El 29 de desembre de 2020, en un ple telemàtic extraordinari en plena pandèmia, l’equip de govern presenta un projecte de modificació del POUM que permet que qualsevol equipament municipal previst a partir d’ara pugui ser d’iniciativa privada. El regidor Jaume Mauri argumenta que aquest canvi és per evitar que propietaris de terrenys puguin demanar indemnitzacions milionàries si l’ajuntament no desenvolupa aquests equipaments. I entre els terrenys afectats, el projecte inclou la “zona de reserva balneària E9” situada a les Cremades.
Membres de l’antic “Grup de Debat sobre el Pla General” es declaren rotundament contraris a la modificació, doncs permetria deixar el desenvolupament de 7,5 Ha de les Cremades a la iniciativa privada.
Juntament amb altres vilatans contraris al projecte es forma el grup “No al Salt de la Riera”. Declaren que l’argumentació del regidor Mauri no és certa, doncs la llei diu clarament que les expropiacions en sòl no urbanitzable no donen lloc a expropiacions. I presenten a l’Ajuntament més de 300 al·legacions.
Simultàniament es presenta un projecte de construcció d’un “pàrquing provisional” per més de 400 vehicles i una àrea d’autocaravanes a la zona de reserva balneària E9. Però els plànols inclouen pavimentació, clavegueram i instal·lacions d’aigua i electricitat que demostren que l’aparcament no és ni provisional ni reversible. El grup denuncia que mai no es podran concedir llicències d’obres per aquestes instal·lacions en un sòl no urbanitzable, i presenten unes altres 300 al·legacions contra aquest projecte. Tot i que el grup utilitza com a documentació el propi projecte de l’Ajuntament, el regidor Mauri declara repetidament que estan difonent mentides i “fake news”.
El grup exposa la situació a diferents associacions i als grups polítics, municipals, que es posicionen públicament contra el projecte.
Uns mesos després l’alcalde Pineda recapacita i exclou la zona balneària E9 del llistat d’equipaments que poden ser desenvolupats per la iniciativa privada, i també retira el projecte d’aparcament. Ha estat un triomf de la ciutadania i del sentit comú.
Uns dies després es presenta un projecte de vial asfaltat de dos carrils que surt de la plaça Tannunstein en direcció a les Cremades i mor bruscament a l’inici de la zona balneària. El grup també presenta al·legacions contra aquest tros de carretera que no va enlloc però que presenta un perill potencial contra aquest espai agrícola a preservar.
Finalment el grup defensa també suprimir del POUM en un futur la zona de reserva balneària E9 i buscar la manera de protegir la zona agrícola de les Cremades i el seu alt valor paisagístic per a les generacions futures.
“Jo dic NO al salt de la Riera!” (18-5-2021).
Vídeo realitzat per integrants del grup No al Salt de la Riera, on expliquen les diferents causes de per què s’oposen al projecte d’aparcament a les Cremades. La part final correspon als missatges enviats per vilatans demanant que no se salti la Riera i es respecti la zona agrícola de les Cremades.
“No al Salt de la Riera demana una altra ubicació per l’aparcament“. (VOTV, 25-2-2021).- Membres del grup demanen la retirada de la modificació del POUM. Expliquen que, al contrari del que diu el regidor Mauri, les expropiacions en sòl no urbanitzable no donen lloc a indemnitzacions. I demanen que l’aparcament i l’àrea d’autocaravanes es situïn en sòl urbanitzable.
“NO al salt de la Riera presenta 614 al·legacions a Caldes.” (VOTV, 5-2-2021)
El noticiari de VOTV informa que el grup “No al Salt de la Riera” ja ha presentat en total més de 600 al·legacions. La meitat en contra de deixar la zona balneària a la iniciativa privada i l’altra meitat contra la ubicació de l’aparcament
“No al Salt de la Riera seguirà vetllant per preservar les Cremades“. (VOTV, 6-5-2021).-
El grup valora positivament la retirada del projecte d’aparcament i de la iniciativa privada per desenvolupar de la zona E9, i demanen que també es retiri el vial asfaltat de dos carrils que apunta a les Cremades.
(Oct. 2020).- Text complet del Projecte per a construir un aparcament a Les Cremades.
Curiosament en el nom del projecte no hi figura la paraula “aparcament”.
Pàgina 264 del projecte, “Paviments”, on es detalla l’aparcament i els tipus de paviments. Podem observar que no és una instal·lació “reversible” tal i com declara el regior Mauri.
(Abril 2021).- Text complet del nou projecte presentat després de retirar l’aparcament. Ara hi figura un vial asfaltat de dos carrils que apunta cap a l’espai agrícola de les Cremades.
Pàgina 244 del projecte, on hi figura el total del pressupost: són 97.000 € (amb data d’abril de 2021) per construir uns metres de carretera que no va enlloc però apunta a les Cremades. Esperem que rectifiquin!
Plana en construcció: Podeu col·laborar-hi aportant fotografies, documents, àudios, vídeos, proposant modificacions al text, descobrint algun error …
Aquest espai web és obert i estarem encantats d’incorporar-hi tota la informació sobre aquestes lluites que vulgueu aportar-hi.
Poseu-vos en contacte amb